Церковный календарь
Новости


2018-11-14 / russportal
Архіеп. Филаретъ (Гумилевскій). Бесѣда (2-я) въ день Срѣтенія Господня (1883)
2018-11-14 / russportal
Архіеп. Филаретъ (Гумилевскій). Бесѣда (1-я) въ день Срѣтенія Господня (1883)
2018-11-14 / russportal
Архіеп. Никонъ (Рклицкій). Евангеліе въ церкви (1975)
2018-11-14 / russportal
Архіеп. Никонъ (Рклицкій). Новый храмъ въ Бруклинѣ (1975)
2018-11-14 / russportal
Свт. Василій, еп. Кинешемскій. Бесѣда 4-я на Евангеліе отъ Марка (1996)
2018-11-14 / russportal
Свт. Василій, еп. Кинешемскій. Бесѣда 3-я на Евангеліе отъ Марка (1996)
2018-11-14 / russportal
Еп. Григорій (Граббе). Отвѣтъ (1-й) архіеп. Іоанну Шаховскому (1996)
2018-11-14 / russportal
Еп. Григорій (Граббе). Неправильный отвѣтъ (1996)
2018-11-13 / russportal
Ген. П. Н. Красновъ. "За чертополохомъ". Часть 2-я. Глава 37-я (1922)
2018-11-13 / russportal
Ген. П. Н. Красновъ. "За чертополохомъ". Часть 2-я. Глава 36-я (1922)
2018-11-13 / russportal
Архіеп. Филаретъ (Гумилевскій). Слово въ день Богоявленія (1883)
2018-11-13 / russportal
Архіеп. Филаретъ (Гумилевскій). Слово въ навечеріе Новаго года (1883)
2018-11-13 / russportal
"Книга Правилъ". Правила св. Кирилла, архіеп. Александрійскаго (1974)
2018-11-13 / russportal
"Книга Правилъ". Правила Ѳеофила, архіеп. Александрійскаго (1974)
2018-11-13 / russportal
Свт. Василій, еп. Кинешемскій. Бесѣда 2-я на Евангеліе отъ Марка (1996)
2018-11-13 / russportal
Свт. Василій, еп. Кинешемскій. Бесѣда 1-я на Евангеліе отъ Марка (1996)
Новости въ видѣ
RSS-канала: .
Сегодня - среда, 14 ноября 2018 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 3.
Творенія святыхъ отцовъ въ русскомъ переводѣ

Свт. Василій Великій († 379 г.)

Свт. Василій Великій, архіеп. Кесаріи Каппадокійской, одинъ изъ величайшихъ святителей IV вѣка, удостоившійся, вмѣстѣ со св. Григоріемъ Богословомъ и св. Іоанномъ Златоустомъ, наименованія «вселенскаго учителя». Родился ок. 329 г. вблизи Кесаріи, главнаго города Каппадокійской области. Получивъ истинно христіанское воспитаніе въ средѣ своей благочестивой семьи, дальнѣйшее образованіе продолжилъ въ Кесаріи, Константинополѣ и Аѳинахъ, гдѣ на всю жизнь подружился со свт. Григоріемъ Богословомъ. Вернувшись на родину, былъ крещенъ еп. Діаніемъ Кесарійскимъ. Желая ближе ознакомиться съ монашеской жизнью, къ которой съ дѣтства стремилась его душа, совершилъ длительное путешествіе по Египту, Сиріи и Палестинѣ. По возвращеніи на родину основалъ нѣсколько монастырей и написалъ для нихъ уставъ. Послѣ долгаго пребыванія въ Понтійской пустыни, въ 364 г. принялъ пресвитерскій санъ, а въ 370 г. занялъ мѣсто Кесарійскаго архіепископа. Въ этомъ санѣ онъ твердо защищалъ православіе противъ аріанства и, несмотря на усиленныя старанія императора Валента, яраго приверженца Аріевой ереси, привлечь его на свою сторону, неуклонно стоялъ на стражѣ православной вѣры. Изъ его многочисленныхъ твореній особенно извѣстны: Бесѣды на шестодневъ; Бесѣды на прор. Исаію; Бесѣды на псалмы, сочиненія противъ аріанъ, Правила монашескія, Литургія, Слова, письма и молитвы и др. Скончался въ 379 г. Память свт. Василій, архіеп. Кесаріи Каппадокійскія — 1 (14) января и 30 января (12 февраля).

Творенія свт. Василия Великого

НРАВСТВЕННЫЯ СЛОВА
Святаго отца нашего Василія, Архіепископа Кесаріи Каппадокійскія,
избранныя Сѵмеономъ Метафрастомъ.

О грѣхѣ.

Великую, возлюбленніи, и многовидную на всякъ день врагъ истины брань причиняетъ. Причиняетъ же, какъ знаете, наши похоти противъ насъ стрѣлами творя, и отъ насъ крѣпость пріемлетъ къ нанесенію намъ вреда. Какъ злые и скупые люди, коихъ стараніе и предпріятіе въ томъ состоитъ, чтобы чужимъ богатѣть, силы же не имѣя, чтобъ явное насиліе творить, обыкновенно засѣдаютъ при путяхъ; и когда увидятъ при оныхъ какое мѣсто, или дебрями глубокими разсѣдшееся, или частыми древами заглушенное, въ оное входятъ, и издали взоръ у путешествующихъ таковыми покровами пресѣкая, внезапно нападаютъ на нихъ такъ, чтобъ никто не видѣлъ сѣтей бѣдствія прежде, нежели впадетъ въ оныя: такъ и всезлобный ветхій нашъ врагъ, скрывая себе подъ сѣньми мірскихъ сластей, кои могутъ коварнаго въ пути житія сего скрыть разбойника, и навѣтнику способность къ укрытію подать, оттуду нечаянно пагубныя намъ ставитъ сѣти.

Но подобно какъ градскія стѣны, со всѣхъ странъ градъ облежащія, отвсюду вражескимъ нападеніямъ противостоятъ: тако и Ангелъ нашъ хранитель укрѣпляетъ предняя наша, стрежетъ задняя; и ниединаго изъ обоихъ сихъ не оставляетъ безъ храненія, но всегда пребываетъ съ вѣрующими въ Господа, естьли мы сами не отженемъ Его отъ себя злыми своими дѣлами. Поелику какъ дымъ /с. 73/ пчелъ, и зловоніе голубицъ прогоняетъ: такъ Ангела нашего хранителя многоплачевный и зловонія исполненный грѣхъ отженяетъ.

Желательно бы убо было вовсе не прикасатися сему злу: впрочемъ надлежитъ по искушеніи уже грѣха, аки вредоносныя язвы бѣгать. Зная я нѣкоторыхъ въ юности къ плотскимъ страстямъ поползнувшихся, и даже до старости по причинѣ вкоренившагося злаго навыка во грѣхѣ пробывшихъ, и какъ въ тинѣ валяющіяся свиніи всегда вящше себе окаляютъ бреніемъ: тако и сіи отъ сластолюбія студъ себѣ на всякъ день умножаютъ. Грѣхъ бо когда раждается, стыдъ нѣкій производитъ: когда же въ совершенство пріидетъ, безстуднѣйшими творитъ согрѣшившихъ. Доколѣ убо мы мало согрѣшаемъ, еще мало и колеблемся, подобно растѣніямъ тихимъ вѣтромъ колеблемымъ: когда же пріусугубляемъ, и вящшая содѣваемъ беззаконія: тогда съ приращеніемъ грѣховъ усугубляется колебаніе. Иные убо много колеблемы бываютъ; другіе же даже до того, что и изъ корене изгоргнувшеся повергаются: когда духовная злобы яко корени души, имиже утверждалися въ вѣрѣ на Бога, сильнѣе всякія бури исторгаютъ. Ибо, кто не исполняетъ долга своего по неволѣ, тотъ вѣроятно, что получитъ отъ Бога какое-либо прощеніе: а отъ произволенія содѣвающій зло безъ всякаго извиненія жестокія понесетъ наказанія. Такъ, какъ грѣхи одни суть невольныя, а другія отъ произволенія злаго бываютъ. Слѣдственно инако невольное прощеніе получается, а инако злымъ произволеніемъ дѣемое осуждается. Нѣкто согрѣшилъ, худое /с. 74/ сначала имѣвшій воспитаніе, поелику и отъ родителей неправедныхъ въ житіе вступилъ, и воспитанъ словами и дѣяньми беззаконными: другій же многія имѣя побужденія къ добродѣтели, воспитаніе честнѣйшее, наставленіе родительское, учителей прилѣжаніе, словесъ Божественныхъ слышаніе, содержаніе умѣренное, и все прочее, чѣмъ душа наставляется къ добродѣтели: послѣ и сей въ подобный грѣхъ поползнувшись, какъ по правосудію тяжчайшаго мученія избѣгнетъ? Ибо первый точію за непосѣянныя въ мысляхъ нашихъ спасительныя понятія обвиненъ будетъ, потому что здраво не употребилъ оныя: сей же сверхъ сего еще и за то, что не взирая на данное ему споспѣшество по причинѣ нерадѣнія въ злое житіе поползнулся.

Какіе убо грѣхи могутъ у Бога прощеніе имѣти? и чѣмъ, и како согрѣшивъ кто повиненъ бываетъ суду непокорства? ни во множествѣ, ни въ величествѣ, но въ единомъ преступленіи какого-либо повелѣнія ясно судимое къ Богу непокорство и общій противу всякаго преслушанія судъ Божій обрѣтаемъ, когда прочитываемъ Божественная Писанія. Въ Ветхомъ убо Завѣтѣ о страшной оной Ахаровой читая кончинѣ, или исторію въ день субботный дрова собирающаго проходя, изъ коихъ оба никогда же обрѣлися противъ Бога иное согрѣшеніе учинившими, или человѣки обидившими, ни въ великой ни въ малой вещи: но одинъ въ первый разъ и единожды токмо собирая дрова, за сію неизбѣжную претерпѣлъ казнь: ни времени къ покаянію имѣя, зане по Божію повелѣнію отъ всего народа каменіемъ вскорѣ побіенъ былъ; другій же, /с. 75/ понеже точію взялъ нѣчто отъ даровъ еще въ сонмище не внесенныхъ, ниже пріятыхъ тѣми, кои надъ таковыми были учреждены, былъ виною погибели не только себѣ самому, но и женѣ и чадомъ, сверхъ же сего и самой кущи купно со всѣми своими: да и весь народъ, аки огнь зло грѣховное пожрало бы, хотя и не вѣдали они бывшаго дѣла, ниже знали согрѣшившаго: естьли бы вскорѣ паденія ради убіенныхъ мужей не сокрушилися людіе, гнѣвъ Божій почувствовавше, и не палъ бы купно со старцы посыпавъ персть на главу Іисусъ Навинъ. И тако убо жребіемъ отъятъ повинный реченную казнь претерпѣлъ. Что же Марія сестра Моvсеева? Сія, понеже противу Моvсея рекла нѣчто токмо образомъ зазрѣнія, что было слѣдующее (яко жену рече Еѳіопляныню поятъ себѣ, Числ. 12): толикое негодованіе отъ Бога узрѣла, что ни самому Моvсею молившуся отпущенъ былъ грѣхъ безъ наказанія. Но на что мнѣ сіе воспоминать? умолчавъ и самаго Моvсея, Божіяго служителя, великаго онаго мужа, толикія и таковыя чести отъ Бога сподобившагося, и самимъ Богомъ множицею свидѣтельствованнаго, егда глаголалъ къ нему: Вѣмъ тя паче всѣхъ, и: обрѣлъ еси благодать предо Мною (Исход. XXXIII, 12). Сей на водѣ прерѣканія не ради инаго чего, но яко рече людемъ ропщущимъ за неимѣніе воды: Еда изъ камене сего изведу вамъ воду (Числ. XX, 10)? Сего ради точію прещеніе отъ Бога пріялъ въ землю обѣтованія не внити, еже бѣ нѣкогда главизна обѣщаній ко Евреемъ бывшихъ. Егда убо вижу сего молящася и не прощаема, егда вижу ни малаго отпущенія при толикихъ /с. 76/ исправленіихъ о краткомъ глаголѣ ономъ сподобляема, поистиннѣ вижу Божіе нещадѣніе по слову Апостола: и сего ради не увѣруюся ли, яко истинно есть сіе (Римл. XI, 12)? Аще праведникъ едва спасается, нечестивый и грѣшный гдѣ явится (1 Петр. IV, 18)? Что же сіе глаголю? Илій жрецъ самъ будучи житія непорочнѣйшаго, за то единственно, что не жестоко наказывалъ сыновъ своихъ, толикій гнѣвъ отъ долготерпѣнія Божія претерпѣлъ, что противу возставшимъ иноплеменникомъ сынове его во единъ день на брани умерщвлены были, и вси людіе побѣждены, и многіе отъ сихъ пали; да и самый Кивотъ святаго Завѣта Божія претерпѣлъ злоключеніе, еже ниже слышано было когда-либо прежде, поелику къ нему ни на Израильтяномъ, ниже изъ самыхъ Священниковъ всякому и всегда прикасатися было возможно. Сей, который ниже во всякомъ мѣстѣ хранился, тогда нечестивыми руками, всюду преносимь, и вмѣсто святыхъ (храмовъ) во идольская капища поставляемь былъ: изъ чего можно разсудити, колико смѣха и поношенія у иноплеменниковъ противу самаго имени Божія было. Къ симъ же и самъ Илій жалостнѣйшею смертію скончался: и пріялъ прещеніе, дабы и сѣмени его преложитися отъ Священническаго достоинства; еже и бысть, хотя ради собственнаго житія никогда и ни въ чемъ осужденъ не былъ. И ниже премолчавая сносилъ беззаконія сыновъ своихъ: но много увѣщавалъ ихъ, да не ктому въ подобныхъ грѣхахъ пребываютъ. Глаголалъ бо имъ: Ни, чада: не благъ слухъ егоже азъ слышу о васъ (1 Цар. II, 24). Но понеже противу /с. 77/ ихъ не показалъ подобающія ревности, сего ради на себе, на нихъ самихъ и на всѣхъ людей привлекъ гнѣвъ Божій. Видится же, что обличеніе бываетъ съ намѣреніемъ исправленія согрѣшающему: поношеніе же на постыдѣніе прегрѣшившему творится. Ибо хотя кто по видимому и множайшія учинитъ добродѣтели: о не многихъ же, или о единой коей-либо заповѣди вознерадитъ, или согрѣшившаго оставитъ безъ обличенія; ниже благую ревность по суду Божіему явитъ, за сіе точію праведно казнь понесетъ: хотя же и отъ невѣдѣнія въ семъ согрѣшитъ, ниже тако избѣгнетъ наказанія.

Таковыя множайшія судьбы въ Ветхомъ Завѣтѣ противу всякаго преслушанія находимъ: не меньшія же сихъ и въ Новомъ, но еще и вящшую суда жестокость въ немъ обрѣтаемъ, яко то: Рабъ вѣдый волю господина своего, и не сотворивый, біенъ будетъ много: не вѣдый же, сотворивъ же достойная ранамъ, біенъ будетъ мало (Луки. XII, 47-48). Христосъ же и по невѣдѣнію грѣшащаго не свобождаетъ отъ казни, и противу грѣшащихъ въ вѣдѣніи жесточайшія гроженія простираетъ. И паки: Небо и земля прейдутъ, словеса же Моя не мимо идутъ (Матѳ. XXIV, 35). И блаженный Апостолъ глаголетъ: Помышленія низлагающе, и всяко возношеніе взимающееся на разумъ Божій, и пленяюще всякъ разумъ въ послушаніе Христово (2 Корин. X, 4 и 5). Всякое возношеніе и всякъ разумъ, а не сей или оный. И въ готовности имуще отмстити всякое преслушаніе (2 Кор. X, 6). И индѣ паки: Творящіи таковая достойни смерти суть (Рим. I, 32). И паки: Иже въ законѣ хвалишися, /с. 78/ преступленіемъ закона Бога безчествуеши (Рим. II, 23). И такъ ничтоже у Бога оставляется безъ наказанія. Но естьли сія словеса суть точію, а не вещи: се въ Коринѳѣ жену отчую имѣвый, ни въ чемъ иномъ не будучи осужденъ, точію же въ семъ единомъ: однако не токмо самъ предается сатанѣ во изможденіе плоти, дондеже достойными покаянія плодами исправитъ прегрѣшеніе; но и всецѣлую купно церковь, занеже не воспяти грѣхъ, симъ же творитъ повинну. Что же Ананія оный въ дѣяніяхъ упоминаемый? Какое иное зло обрѣтается сотворшимъ, кромѣ сего самаго? Како убо толикаго гнѣва достоинъ быти видится? свое стяжаніе продавъ, принесе пенязи, и положи предъ ногами Апостольскими; но понеже утаи отъ цѣны; того ради въ тойже часъ купно съ женою смертію казненъ былъ, ниже словесемъ покаянія о грѣсѣ удостоився наученъ быти, ни о семъ умилитися времени имѣя, ниже покаятися срокъ пріемши. Таковаго же и толикаго суда служитель блаженный Петръ изъ всѣхъ учениковъ преизящный единъ паче всѣхъ свидѣтельствованный и ублаженный, емуже ключи Царствія врученни быша, когда слышитъ отъ Господа: Аще не умыю тебе, не имаши части со Мною (Іоан. XIII, 8). Какое сердце, хотя бы оно и каменное было, не наставитъ въ страхъ и трепетъ судебъ Божіихъ: паче же поелику никакого грѣха, ниже какого презрѣнія знакъ явилъ, но много вящше превосходящую честь ко Владыкѣ имѣлъ, подобающее рабу и ученику благоговѣинство показавъ. Видѣвъ бо своего и всѣхъ Господа, Бога, Царя, и Спасителя, и вся купно во образѣ /с. 79/ служителя, препоясанна лентіемъ и нозѣ его умыти хотящаго, аки въ чувствіе своего недостоинства пришедъ, и достоинству приходящаго ужаснувся возопилъ: Господи, Ты ли мои умыеши нозѣ? И паки: не умыеши ногу моею во вѣки (Іоан. XIII, 4 и 5). Сего ради столь страшное прещеніе услышалъ, что, естьлибы не предварилъ скорымъ послушаніемъ исправити прекословіе: то бы ни ублаженія Господни, ни дары, ни обѣщанія, ниже самое толикаго Божіяго и отеческаго къ единородному Сыну благоволенія откровеніе не довлѣли ко уврачеванію его непокорства.

Но естьлибы восхотѣлъ я все исчислять, колико обрѣтаю въ Ветхомъ и Новомъ Завѣтѣ: то мнѣ на повѣствованіе сихъ недостало бы времени. Теперь же потребно точію помянуть, что въ великій оный и страшный день суда Господь нашъ Іисусъ Христосъ къ тѣмъ, кои ошуюю Его стати имутъ, речетъ: Идите отъ Мене проклятіи во огнь вѣчный, уготованный діаволу и агеломъ его (Матѳ. XXV, 41): не яко убійство, или блудъ сотворили, или солгали, или кого обидѣли, или иное что отъ реченныхъ, хотя же и меньше сихъ содѣлали: но яко о добрыхъ дѣлахъ нерадѣли: Взалкахся бо, глаголетъ, и не дасте Ми ясти: возжадахся, и не напоисте Мене, страненъ быхъ, и въ темницѣ, и не посѣтисте Мене (Матѳ. XXV, 42). И тако убо кто не ослабѣваетъ и не удобопреклоненъ есть къ невоздержанію, тотъ можетъ удобно избѣжать всякаго грѣха; естьли же кто множайшихъ согрѣшеній избѣгнувъ отъ единаго постигнутъ будетъ: сей не есть побѣдитель такъ, какъ не есть /с. 80/ здравъ кто-либо единымъ какимъ-нибудь страдая въ тѣлѣ недугомъ: ниже есть свободенъ кто имѣющій единаго кого-нибудь надъ собою господствующаго. Тѣмъ, коихъ удобопростительны суть прегрѣшенія, угрожаетъ писаніе посѣтити жезломъ беззаконія ихъ, и ранами неправды ихъ: которые же неудобопростительно грѣшатъ, къ тѣмъ глаголетъ: Что еще уязвляетеся (Исаіи I, 5), вся пріемши раны? всѣ ради обращенія вашего данныя раны вы презрѣли: сокрушеніе убо васъ ждетъ. Изъ бѣдствій же намъ приключающихся иныя за грѣхи бываютъ, а другія на исправленіе нрава искушаемыхъ: иныя паки на истребленіе отчаянныхъ, якоже при Фараонѣ. Симъ бо уже не язвами, ниже ранами, но погибелію угрожаетъ. Что еще уязвляетеся? вы, коихъ тѣлеса и души уязвленны суть, и никакож можете исправитися. Многократно бо и болѣзнь бываетъ на пользу, когда исправляетъ грѣшника; здравіе же не рѣдко служитъ вредомъ, когда здравому напутствіемъ ко грѣху бываетъ: подобнымъ образомъ и богатство нѣкіимъ поводомъ къ любострастію служитъ; убожество же многихъ ко злу стремящихся воздерживаетъ: и такъ (о смертный!) не уклоняйся того, чего не должно, ниже къ чему не должно прилѣпляйся: но единаго избѣгать тебѣ надлежитъ грѣха, и единое отъ золъ прибѣжище имѣть Бога.

Многіе забываютъ прежнія согрѣшенія свои, нерадяще о нихъ и небрегуще, аки никоему же отмщенію имущу быти. А кто предъ очами судъ Божій всегда имѣетъ и вѣруетъ, что всѣ предстанемъ судищу Христову: да пріиметъ кійждо яже /с. 81/ съ тѣломъ содѣла, или благая, или злая (2 Кор. V, 10); тотъ непрестанно въ подвигѣ пребываетъ и о исцѣленіи болѣзни сей, яко въ душѣ его сущей, печется, и самъ себе осуждаетъ, исповѣдываяся Богу по глаголу Давидову: Болѣзнь моя предо мною есть выну (Псал. XXXVII, 18). А многіе и возвратившеся отъ лукавыхъ дѣяній, когда воспоминаютъ о прежднихъ дѣлахъ, часто чрезъ сіе возобновляютъ оставленной ими грѣхъ, который ничто иное есть, какъ крыющійся въ душѣ недугъ. Бываетъ же и попущеніе грѣшниковъ по оставленію ихъ. Ибо о которыхъ промышляетъ Слово, глаголетъ: Не оставлю тебе, ниже презрю mя (Іисуса Нав. I, 5): о коихъ же конечно погубитъ надежду, сихъ оставляетъ свободныхъ, творити воли плоти и помысловъ своихъ; потому что наказаніе имъ уже не полезно бываетъ. Грѣхъ понеже горшій есть струпа, язвы и раны палящія: то не возможно къ нему, аки къ ранѣ прилагати пластыря, ниже, аки къ струпамъ елея: нѣтъ нужды въ помощи сихъ, суть бо вящша зараженія, неже вспомоществованія онымъ. А поелику весь языкъ грѣшникъ есть, и вси людіе исполнени прегрѣшеній, того ради и казнь часто всѣхъ постигаетъ: И всякое сердце печально есть (Исаіи I, 5), людей въ плѣнъ за грѣхи вводимыхъ. Но какъ сѣченія, или жженія не врачь, но самый недугъ виною есть, тако и разрушенія градовъ, по причинѣ безчисленнаго множества грѣшниковъ произшедшія, свободнымъ творятъ Бога отъ всякаго на него негодованія.

И не многихъ бо людей грѣхи казнь на многихъ наводятъ, и за беззаконіе единаго человѣка /с. 82/ цѣлый народъ наказывается. Ахаръ учинилъ святотатство, а все воинство претерпѣло казнь (Іисуса Нав. VII, 1); Замврій соблудилъ съ Мадіанитянкою, а Израиль былъ наказанъ (Числъ XXV, 6). Какъ зараза къ единому человѣку, или скоту прилѣпившися, обыкновенно разливается на всѣхъ: тако и дѣлатели беззаконія свое зло на всѣхъ навести стараются, и многихъ подобными себѣ сдѣлать тщатся, дабы въ сообщеніи золъ, свободиться поношенія; и сего ради единъ другому немощи сообщая, купно болѣзнію заражаются, и купно погибаютъ. Извѣстно, что огнь удобопалимому естеству прикоснувся, не можетъ удержаться, чтобы во все оное не пройти; наипаче же когда случится сильный вѣтръ возбуждающій пламень: тако и грѣхъ единому прикоснувся, не можетъ ко всѣмъ приближающимся не прейти, духовомъ злобы возжигающимъ его.

Тѣлесныя дѣйствія требуютъ и времени, и благопристойности, и труда, и помощниковъ, и прочаго сему подобнаго: духовныя же движенія безъ времени совершаются, безъ утружденія содѣлываются, безъ утомленія оканчиваются, и всегда имѣютъ способное время. Случается, что нѣкто изъ гордыхъ и возносящихся благочестіемъ, видъ цѣломудрія на себѣ извнѣ имущій, и сѣдя посреди ублажающихъ его за его добродѣтели, между тѣмъ притекаетъ мыслію ко грѣху тайными обращеніями сердца. Воображаетъ желаемое, воспоминаетъ бесѣду неблагопристойную, и въ тайныхъ сердца своего явственно похоть изобразивши, сокровенной внутрь грѣхъ содѣлалъ. Большая бо часть грѣха /с. 83/ въ расположеніи воли совершается; понеже плотскія дѣйствія многими случаями бываютъ пресѣкаемы: согрѣшающій же намѣреніемъ съ скоростію помышленій, исполненный грѣхъ имѣетъ. Яко бо тѣлеса тѣньми, тако грѣхами души сопровождаемы бываютъ, ясно изображающія дѣйствія. Совершенная есть злоба согрѣшать и намѣреніемъ купно и дѣлами: половина же зла грѣшить, токмо мыслію и намѣреніемъ. Но и мыслію токмо согрѣшающій не есть конечно свободенъ наказанія. А поколику престаетъ отъ сего зла, толико ему и казнь отпущается: коегождо бо отъ таковыхъ пріятаго въ братство, потомъ же обѣщаніе отмещущаго, тако подобаетъ зрѣти, аки въ Бога согрѣшивша, предъ Нимже и къ Немуже исповѣданіе обѣтовъ сотворилъ. Аще же, глаголется, Богу кто согрѣши, и кто помолится о немъ (1 Царст. II, 25)? Кто бо себе посвятивъ Богу, послѣ къ иному житію прейдетъ, тотъ святотать сотворился, самъ себе окрадый, и Богу даръ отъемля. И симъ не подобаетъ брата братскія отверзати, хотя бы и случайнымъ когда мимохожденіемъ покрова ради пришли: ибо Апостольское правило ясно повелѣваетъ намъ, отъ всякаго безчиннаго уклонятися, и не примѣситися ему, да посрамится.

Тако и роза съ начала безъ тернія произрастала; напослѣдокъ же къ прекраснымъ цвѣтамъ присоединены, стали терны, дабы съ пріятностію наслажденія вмѣстѣ имѣли мы и оскорбленіе воспоминанія ради о грѣхѣ, за который осужденна стала земля произрастати намъ тернія и волчцы: тако злоба страстей, ради незнанія Бога, беззаконное /с. 84/ познаніе въ насъ всѣяла. Великій страдалецъ Іовъ, многія искушенія претерпѣвая, не позналъ, откуда сіе ему было, того ради говорилъ: стрѣлы Господни въ тѣлѣ моемъ суть, ихъ же ярость испиваетъ кровь мою (Іова VI, 4). Но Давидъ и самою душою недуговавъ самъ себе наказывалъ, различнымъ подвергая себе мученіямъ образомъ исповѣданія: Яко стрѣлы Твоя унзоша во мнѣ, глаголя, и утвердилъ еси на мнѣ руку Твою. Нѣсть исцѣленія въ плоти моей отъ лица гнѣва Твоего; нѣсть мира и въ костехъ моихъ, отъ лица грѣхъ моихъ (Псал. XXXVII, 3 и 4). Стрѣлы же здѣ упоминаемыя по мнѣнію моему суть духовныя, паче же самыя Божіи слова прободающія и уязвляющія душу, и самую совѣсть мучащія и наказывающія. Ибо, хотя сей мужъ столь великъ былъ, и толико благъ отъ Бога получилъ, однако безчестное учинилъ дѣло. Когда бо безоруженъ обрѣтшись Давидъ, не могъ противиться разжженнымъ стрѣламъ лукаваго: тогда подлинно въ душѣ получивъ рану плѣненъ былъ похотію. Яко бо Іовъ діавольскія стрѣлы, то есть, струпы на тѣлѣ его наложенныя, понеже Божіимъ попущеніемъ приключились, стрѣлами Господними нарекъ, глаголя: Стрѣлы Господни въ тѣлѣ моемъ суть, ихъ же ярость испиваетъ кровь мою: тако вѣроятно и Давидъ сіи стрѣлы Господними наименовалъ; понеже попущеніемъ Божіимъ нападалъ на него врагъ, да научится не глаголати: не подвижуся во вѣкъ (Псал. XXIX, 1). Благодатію бо Божіею укрѣпляемь, нѣкогда столь много о себѣ помышлялъ, что съ гордостію произносилъ: Азъ рѣхъ во обиліи /с. 85/ моемъ, не подвижуся во вѣкъ (Псал. XXIX, 1). Для того праведно преданъ былъ искусителю, который, коснувшися души его, большій ему, нежели Іову нанесъ вредъ.

Три разности усердія въ неизбѣжной нуждѣ послушанія Христова усматриваю я, то есть, рабовъ, наемниковъ и сыновъ. Понеже либо мукъ боящеся, уклоняемся отъ зла и въ рабскомъ состояніи находимся; либо мзды хотяще, собственныя ради пользы исполняемъ повелѣнія, и сего ради подобны есмы наемникомъ; либо за самое добро и по любви къ давшему намъ законъ, радующеся, что столь препрославленному и благому Богу работати удостоилися, и тако есмы въ состояніи сыновнемъ. Слѣдственно ни тотъ, который по причинѣ боязни заповѣди исполняетъ, и всегда наказанія за лѣность страшася, иное отъ повелѣнныхъ ему сотворитъ, о иномъ же вознерадитъ: но о отмщеніи за всякое преслушаніе равно ужасномъ помышляти будетъ. И того ради блаженъ есть, иже ни о чемъ же должныхъ ему вознерадитъ: Блаженъ бо мужъ, глаголется, бояйся Господа. Чегоже ради? Яко въ заповѣдехъ его восхощетъ зѣло (Псал. CXI, 1). Но ниже наемникъ преступити что отъ повелѣнныхъ восхощетъ; како бо пріиметъ мзду дѣланія вінограднаго, егда не исполнитъ всѣхъ соглашенныхъ? Ибо когда и единаго чего-либо недостаетъ отъ нужныхъ, не потребно сотвори дѣло стяжателю. Кто же за вредъ мзду воздастъ неправедно сотворшему? Третіе же есть по любви служеніе. Кій убо сынъ, намѣреніе имѣющій благоугодити отцу, въ большихъ возвеселяя, малѣйшихъ же ради оскорбити его восхощетъ? Но тѣ, которые большую /с. 86/ часть заповѣдей преступаютъ, въ коемъ числѣ поставлены быти хощутъ, ниже яко отцу служаще Богу, ниже яко великая обѣщавающему покаряющеся, ниже яко господину работающе?

Како же сладострастную жизнь житію сообразному съ заповѣдію предпочитая, жизнь блаженства, жизнь подобную Святыхъ обитанію, и Ангельская веселія въ лицѣ Христовѣ себѣ обѣщавати можемъ? поистиннѣ младенческаго разума суть таковыя мечтанія. Како буду со Іовомъ, который ни легчайшія скорби съ благодареніемъ не пріялъ? како съ Давидомъ, который со врагомъ своимъ не долготерпѣливно поступилъ? како съ Даніиломъ, который со всегдашнимъ воздержаніемъ, и прилѣжною молитвою Бога не взыскалъ? како съ коимждо отъ Святыхъ, который не шествовалъ по стопамъ ихъ? Кто бы обрѣлся столь неразсудный подвигоположникъ, который бы равныхъ вѣнцевъ достойными быти возмнилъ и побѣдителя, и того, который никогда не подвизался? Какой военачальникъ призываетъ когда-либо на равное раздѣленіе корыстей съ побѣдившими купно тѣхъ, кои ниже явилися на брани? Благъ есть Богъ, но и праведенъ; праведному же свойственно есть по достоинству воздавати, якоже писано: Ублажи Господи благія, и правыя сердцемъ: уклоняющіяся же въ развращенія, отведетъ Господь съ дѣлающими беззаконіе (Псал. CXXIV, 4 и 5). Милостивъ есть (Богъ), но и Судія. Любитъ бо, рече, милостыню и судъ Господь (Псал. XXXII, 5). Позналъ ли убо ты, кіихъ милуетъ? Блажени бо, глаголетъ, милостивіи, яко тіи помиловани будутъ (Матѳ. V, 7). Видиши ли, како разсудно /с. 87/ употребляетъ милость? ниже неразсудно милуя, ниже немилостиво судя: Милостивъ бо Господь и праведенъ (Псал. CXIV, 4). Убо да не познаваемъ Бога преполовительно, ниже человѣколюбіе Его виною лѣности нашея да будетъ. Того ради громы, того ради молнія, да не презирается благость. Иже возсіяваетъ солнце, той и слѣпотою поражаетъ; иже подаетъ дождь, той и огнь дождитъ. Оная суть благости, сія же ярости: и тако, либо оныхъ ради да возлюбимъ, либо сихъ ради да убоимся (Матѳ. V, 45; 4 Царст. VI, 16; Захар. X, 1; Быт. XIX, 24), да не речено будетъ и намъ: Или о богаmсmвѣ благости Его и кротости и долготерпѣніи нерадиши, не вѣдый, яко благость Божія на покаяніе тя ведетъ? По жестокости же твоей и непокаянному сердцу собираеши себѣ гнѣвъ въ день гнѣва (Рим. II, 4 и 5.) Какая мнѣ польза отъ прочихъ добродѣтелей, когда юродомъ брата нарекши, повиненъ буду гееннѣ? какая польза тому, который отъ многихъ свободенъ, а отъ единаго въ рабствѣ содержимъ есть? Творяй, рече, грѣхъ, рабъ есть грѣха (Іоан. VIII, 34). Какая прибылъ тому, который отъ многихъ болѣзней свободенъ бывши, отъ единыя тѣло свое погубляетъ? Кто бо творитъ волю Господню, но не якоже хощетъ Богъ, ниже со усердіемъ Божія любви оную исполняетъ; тотъ неполезно имѣетъ дѣла тщаніе, по гласу Самаго Господа рекшаго: Аминь глаголю вамъ, яко воспріемлютъ мзду свою (Матѳ. VI, 5). И тако убо человѣче! когда не помнишь ты о первомъ твоемъ на свѣтъ произведеніи, то изъ положенной за тебя цѣны хотя мало помысли /с. 88/ о твоемъ достоинствѣ. Воззри на цѣну, еюже искупленъ, и познай, чего ты стоишь. Ты искупленъ дражайшею кровію Божіею: не буди убо рабъ грѣха. Уразумѣй превосходство твое, да не уподобишься скотамъ несмысленнымъ. Како бо вы служаще безразсуднымъ и пагубнымъ пожеланіямъ, аки невольники, можете управляти рабовъ? Како можете праведно наставити дѣтей вашихъ, сами ненаказанное и безчинное житіе имуще? Нужда бо ми належитъ, глаголетъ Апостолъ, горе же мнѣ есть, аще не благовѣствую; и возвѣщу оправданія Божія день и нощь (1 Коринѳ. IX, 16). И васъ бо равное постигнетъ бѣдствіе, естьли вы или возлѣнитеся, или слабо и со опущеніемъ въ соблюденіи преданныхъ вамъ, или во исполненіи дѣлъ поступать будете. Слово (бо), еже глагола, рече Господь, то судитъ ему (міру) въ послѣдній день (Іоан. XII, 48). Всегда бо я ища блага, и не получая его, не могу сему иныя обрѣсти вины, какъ только увѣровать, что я за прежде содѣянные мною грѣхи казнь пріемлю. Вѣдая убо, что Богодухновеннаго писанія слова предстанутъ предъ лицемъ нашимъ на судищи Христовѣ, съ бодростію да внемлемъ всѣмъ глаголемымъ, и вся ученія Божественная поспѣшимъ со тщаніемъ привести къ дѣйствію: яко не вѣмы, въ кій день же и часъ Судія нашъ пріидетъ. Емуже слава и держава во вѣки вѣковъ, аминь.

Источникъ: Нравственныя слова Святаго отца нашего Василія, Архіепископа Кесаріи Каппадокійскія, избранныя Сѵмеономъ Метафрастомъ, съ Греческаго на Россійскій языкъ переведенныя. — Изданіе первое. — М.: Въ Сѵнодальной Типографіи, 1854. — С. 72-88.

Назадъ / Къ оглавленію / Впередъ


Наверхъ / Къ титульной страницѣ

0



«Слава Россіи»
Малый герб Российской империи
Помощь Порталу
Просимъ Васъ поддержать нашъ Порталъ
© 2004-2018 г.